fredag 21 december 2007

Goda nyheter från Israel

Texten nedan får bli min julhälsning till dem som läser det jag skriver. En fridfull julhelg och ett välsignat nytt år önskar jag er!

Julens nyhet från Israel – judarnas konung är född!
Många av oss känner till att Jesus föddes i Betlehem för att bli världens frälsare, för att försona våra synder och återupprätta gemenskapen mellan människorna och Gud. Sällan reflekterar vi över hur starkt julevangeliet fokuserar på Jesu förhållande till det judiska folket, Israel. Jesus presenteras gång på gång som den utlovade Messias, judarnas konung.
-Matteus nämner de vise männen som kom för att söka judarnas nyfödde konung. Herodes blev förskräckt och frågade de skriftlärda var Messias skulle födas. De skriftlärda hänvisade till profeten Mika: ”Du Betlehem i Juda land, inte är du minst bland Juda furstar, ty från dig skall utgå en furste, som skall vara en herde för mitt folk Israel.
-När ängeln Gabriel talade om för Maria att hon skulle föda en son förklarar han enligt Lukas att barnet skall vara konung över Jakobs (Israels) hus för evigt och att han skall sitta på Davids tron.
-Maria säger i sin lovsång till Gud : ”Han (Gud) har tagit sig an sin tjänare Israel och tänkt på att visa sin barmhärtighet mot Abraham och hans barn.”
-Simeon som tog Jesus barnet i sin famn i templet väntade på Israels tröst. Han prisade Gud och sade:” Ty mina ögon har sett din frälsning som du har berett att skådas av alla folk, ett ljus som skall uppenbaras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel.”
-Inför Jesu himmelsfärd frågade lärjungarna honom: ”Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?” Jesus svarade: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt.”
Har dessa ord något att säga oss idag, när hela världens uppmärksamhet igen riktas mot Israel? Riket är delvis återupprättat men konungen har ännu inte intagit sin synliga plats.
Julevangeliet säger att vår frälsare som föddes i Betlehem är Israels herde och konung. En konung som för evigt kommer att sitta på Davids tron och som kommer med härlighet för sitt folk Israel.
Genom Jesu födelse uppfyllde Gud en del av profetiorna i Bibeln. I våra dagar, när miljontals judar återvänder till Israel uppfyller Gud en annan del av profetiorna. Läs gärna Hesekiel 36! ”Ty jag (Gud) skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land. Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull.”
När Israels barn återvände från Egypten och Babylon hade de stora andliga ledare och profeter som ledde dem. Dagens återvändande judar har inga sådana ledargestalter. Gud själv håller på att återupprätta riket åt Israel och vi kan också lita på att konungen, Messias, kommer att inta sin synliga plats på Davids tron.
Om vi verkligen skulle förstå att barnet i krubban, vår frälsare, är judarnas konung, skulle vår inställning till judarna och deras rätt att bosätta sig i sitt land radikalt förändras.
Ifall inte också denna del av julevangeliet får bli verklighet, är risken stor att Finland och många andra nationer kommer att möta den återvändande Messias, Israels konung, som sin fiende och inte som sin frälsare.
Så säger Herren, Herren: Se, jag skall hämta Israels barn ut ifrån de folk till vilka de har måst vandra bort. Jag skall samla ihop dem från alla håll och föra dem in i deras land. Och jag skall göra dem till ett enda folk i landet, på Israels berg, en och samma kung skall de alla ha.
Så skall de få bo i det land som jag gav åt min tjänare Jakob, det som era fäder bodde i. De skall själva få bo där, likaså deras barn och deras barnbarn till evig tid, och min tjänare David skall vara deras hövding evinnerligen.(Hes.37)

2 kommentarer:

Jacobssons tankar sa...

Visst är det ett underbart budskap. Och jag håller med i det som skrevs att om flera förstår Guds avsikt med det judiska folket så skulle dom vara mer ödmjuka. Jesus själv säger ju att frälsningen kommer från judarna. Och det skakar om människor för trots att vi lever i en sekulär värld så finns en inneboende rädsla för Bibelns budskap om dom.

Anonym sa...

god jul och frid från stockholm tillönskas.
mvh /henrik