onsdag 28 januari 2015

Frid som övergår allt förstånd

Ett utdrag från Martyrkyrkans vänners veckobrev:

"...Kanalen SAT-7 har ett barnprogram med programvärd Essam Nagy, känd som Mr Know från programmet Why is That? Han besökte nyligen ett flyktingläger för internflyktingar i Irak.
”Jag väntade mig att människorna skulle vara olyckliga och bedrövade. Barnen saknar visserligen sin skola och sina vänner, men de är så fulla av hopp… Och det handlar inte om förnekelse. De talade om Isis och en av dem sade: ”Jag kommer aldrig att hämnas det som de gjort mot mig. I stället kommer jag att be att de får uppleva Guds förlåtelse i sina hjärtan”, berättar Essam Nagy efter sitt besök.
Barnen i flyktinglägren var överlyckliga över att få träffa Essam och han var överväldigad av värmen i mottagandet. Han intervjuade flera barn om det som de gått igenom när deras hemorter attackerats. Han berättar om intervjun med 11-åriga Mirjam: ”Jag kunde nästan inte hålla tillbaka tårarna medan hon berättade vad som hänt henne… Genast jag avslutat intervjun med henne började jag gråta.”
Han frågade Mirjam ifall hon var arg på Jesus för det lidande hon hade gått igenom, men hon sade: ”Jag vet att han älskar mig eftersom han har låtit mig vara tillsammans med min familj, inte en enda av oss blev kidnappad eller såld.” Det häpnadsväckande var att Mirjam tröstade Essam och sa till honom: ”Gråt inte för oss. Du ger oss hopp i dina program. Nu är det vår tur att ge dig hopp.”
(Källa: SAT-7)"

Inga kommentarer: