fredag 27 november 2015

Bröllop med glädje och sorg

För två veckor sedan mördades Sarah-Tehiya Litmans pappa och bror av en palestinsk terrorist. Sarahs små syskon var också med i bilen som besköts men klarade sig oskadda.
Familjen var på väg för att fira sabbat tillsammans med Sarah- Tehiyas fästman och hans familj, sista gången före bröllopet, när terrorattacken inträffade.
I går kväll firade Sarah-Tehiya och Ariel Beigel sitt bröllop efter att sorgedagarna var över.Det var inget vanligt bröllop utan paret hade bjudit in alla att närvara.Bröllopet filmades också så att alla verkligen kunde delta. Över tusen personer deltog på platsen i Jerusalem.
Innan Ya’akov Litman dog hade han skrivit den välsignelse han tänkte läsa på bröllopet. Den lästes nu i hans frånvaro: "I denna heliga stund vill vi kommas ihåg de familjemedlemmar som inte kan vara med oss och dela denna fest" hade han skrivit med tanke på den äldre generationen  som hade dött. "Vi är säkra på att de delar vår glädje." Orden fick nu en ny mening.

Före bröllopet skrev den 21-åriga bruden (fri översättning):
...på ett ögonblick på fredagen - mitt i förberedelserna - mördades min far och min bror av en hänsynslös terrorist.
Under varje stund som passerar saknar jag Natanaels leende och min fars ödmjukhet och anspråkslöshet. Minnet kommer alltid att följa mig.
Men det är just utifrån denna smärta, under den hjältemodiga månaden innan Hanukka, vi tillsammans med hela Israel vill tända ett stort ljus av glädje,givande och kärlek som Israels folk har skänkt oss. Huvudsaken är att inte vara rädd.

Det är beundransvärt att se hur någon kan välja livet framför döden och glädje mitt i sorgen.

WATCH: 'We wanted to ignite the light of joy,' says terror victim's daughter on wedding day 

Här kan man se bröllopet. (Om man inte har varit med på ett israeliskt/judiskt bröllop kan det vara intressant bara för att se hur det går till.)


Inga kommentarer: