fredag 22 december 2017

Ett ljus i mörkret

När det är som mörkast återvänder Ljuset!


Vi lever i den mörkaste tiden på året och mycket i vår värld är minst sagt mörkt. Men när vi firar Messias, Jesu födelsedag påminns vi om att han kom med hopp och ljus till oss.

Jesus säger själv att när tiden blir som mörkast då skall vi räta på oss och lyfta upp våra huvuden ty då närmar sig vår förlossning. (Luk.21:28)

Paulus levde i detta hopp, han skriver: (Fil 3:13)   Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.

Medan vi strävar mot målet kan vi vara ljus för varandra om vi istället för att bara se det mörka fokusera på ljuset och se det goda som vi fått och har omkring oss.

Paulus fortsätter: (Fil 4:4)  Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er.  Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära.
Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse.
Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.  För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant.

Med de orden vill jag önska alla läsare, vänner och bekanta en fridfull julhelg och ett välsignat nytt år!

Daniel

Inga kommentarer: