torsdag 7 december 2017

Sakarja om Jerusalem

Omvärlden fortsätter att fördöma och beklaga USA:s erkännande av Jerusalem som Israels huvudstad.Trots att det inte på något sätt är oväntat är det ändå underligt hur blind folkens ledare är och hur mycket hat och motvilja det finns mot det judiska folket. Ingen skulle komma på idén att vägra erkänna någon annan nations huvudstad.
Märkligt är också att man väljer att se vad man vill se. Trump erkände faktumet att Jerusalem är Israels huvudstad men påminde också om vikten av att fortsätta fredsförhandlingar och nämnde till och med att Jerusalems slutliga gränser måste beslutas om i förhandlingar. Ingenting nytt i sak alltså utom att han ser verkligheten och erkänner den.

För att sätta in Jerusalemfrågan i ett lite större sammanhang citerar jag en text ur Dagens lösen för i dag, profeten Sakarja kapitel 2. Orden uttalades för ca 2500 år sedan.

Sakarja:
Sak 2:1  Och jag lyfte upp ögonen och såg, och se, där var en man med ett mätsnöre i handen.
Sak 2:2  Då frågade jag: "Vart går du?" Han svarade: "Att mäta Jerusalem för att se hur brett och långt det skall bli."
Sak 2:3  Och se, ängeln som talade med mig kom fram, och en annan ängel kom emot honom.
Sak 2:4  Han sade till denne: "Skynda i väg och säg till den unge mannen: Jerusalem skall ligga som en obefäst plats, på grund av den stora mängd människor och djur som finns därinne.
Sak 2:5  Och jag själv, säger HERREN, skall vara en mur av eld omkring staden, och jag skall vara härligheten därinne."
Sak 2:6  Upp, upp! Fly från landet i norr, säger HERREN, ty som himlens fyra vindar har jag skingrat er, säger HERREN.
Sak 2:7  Upp, Sion! Rädda dig, du som bor hos Babels dotter.
Sak 2:8  Ty så säger HERREN Sebaot, han som för sin härlighets skull har sänt mig till hednafolken som har plundrat er: "Den som rör vid er, rör vid hans ögonsten.
Sak 2:9  Se, jag lyfter min hand mot dem, och de skall bli ett byte för sina slavar." Ni skall då förstå att HERREN Sebaot har sänt mig.
Sak 2:10  Jubla och gläd dig, du Sions dotter, ty se, jag kommer och jag skall bo i dig, säger HERREN.
Sak 2:11  Många hednafolk skall på den dagen sluta sig till HERREN och bli mitt folk, och jag skall bo i dig. Du skall förstå att HERREN Sebaot har sänt mig till dig.
Sak 2:12  HERREN skall äga Juda som sin del i det heliga landet, och än en gång skall han utvälja Jerusalem.
Sak 2:13  Var stilla inför HERREN, allt kött, ty han har trätt fram ur sin heliga boning.

Rabbi Sacks on the status of Jerusalem
I welcome today’s decision by the United States to recognise as the capital of Israel, Jerusalem, whose name means “city of peace.” This recognition is an essential element in any lasting peace in the region.

Unlike other guardians of the city, from the Romans to the Crusaders to Jordan between 1949 and 1967, Israel has protected the holy sites of all three Abrahamic faiths, Judaism, Christianity and Islam and guaranteed access to them. Today, Jerusalem remains one of the few places in the Middle East, where Jews, Christians and Muslims are able to pray in freedom, security and peace.

The sustained denial, in many parts of the world, of the Jewish connection with Jerusalem is dishonest, unacceptable and a key element in the refusal to recognise the Jewish people’s right to exist in the land of their origins. Mentioned over 660 times in the Hebrew Bible, Jerusalem was the beating heart of Jewish faith more than a thousand years before the birth of Christianity, and two-and-a-half millennia before the birth of Islam. ...

Inga kommentarer: